Ieškoti šiame dienoraštyje

2012 m. lapkričio 16 d., penktadienis

LIETUVOS SPORTO AUTOMOBILIŲ FEDERACIJA

Trumpai apie Lietuvos automobilių sporto pradžią

Lietuvos automobilių sportas užgimė tarpukaryje. Sutartiniai laikoma, kad 1931 metų data geriausiai atspindi automobilių sporto pradžią Lietuvoje, nes tais metais liepos 24 dieną įvyko pirmasis Respublikinio masto ralis - „Aplink Lietuvą“. Šiose automobilių lenktynėse startavo daug žinomų Lietuvai žmonių. Varžybas globojo bei prizą nugalėtojui įsteigė Lietuvos Respublikos prezidentas Antanas Smetona.
Tačiau mažesnio mąsto automobilių sporto varžybų vyko ir anksčiau. Pačios pirmosios įvyko 1926 metais, tai buvo 1 km distancijos sprinto rungtis kelyje Kaunas - Garliava.
Tačiau reikėjo laukti 1960-ųjų metų, kada įvyko pirmasis Lietuvos automobilių ralio čempionatas. Panašiu metu, t.y. 1961, 1962 metais Lietuvoje prasidėjo ir žiedinės bei automobilių kroso varžybos.

LASF struktūra

LASF yra asociacija, vienijanti automobilių sportą propaguojančius ar remiančius Lietuvos Respublikoje įregistruotus juridinius asmenis ( narių skaičius svyruoja ties 50 narių riba). Aukščiausias valdymo organas - visuotinis LASF narių suvažiavimas. Suvažiavimas renka LASF Prezidentą (šiuo metu LASF prezidentas Gintaras Furmanavičius) ir LASF Tarybą (Tarybos nariai dirba visuomeniniais pagrindais). Kiekvienas Tarybos narys suformuoja darbinę grupę (komitetą) ir kuruoja atskirą sferą: ralį, krosą, žiedą, rali-krosą, 4×4, kitas šakas (drag, kalnų, slalomo lenktynes), varžybų saugą, techninius reikalavimus, teisėjų ir sporto senjorų veiklą.
Be to, LASF’e dirba jaunas iš samdomų darbuotojų sudarytas kolektyvas.

LASF finansavimas
 

Pagrindinis LASF pajamų šaltinis – LASF narių narystės mokesčiai. Kartais pasigirsta kalbų, kad varžybų startiniai mokesčiai atitenka LASF‘ui... Tačiau taip nėra, nes iš tiesų visi jie atitenka varžybų organizatoriams ir padengia bent dalį varžybų organizavimo išlaidų. LASF taip pat perskirsto LR biudžeto automobilių sportui skirtas lėšas, pagal viešai LASF narių suvažiavime patvirtintą išlaidų sąmatą.

Nerijus Naujokaitis 2007 ir 2008 metų Europos autokroso čempionas
 

LASF veikla

Programinis LASF tikslas – vienyti savo narius ir vystyti automobilių sportą Lietuvoje. Pastarąją veiklą galėtume išskirstyti į atskiras praktinės veiklos sferas:
a) Automobilių sportą reglamentuojančių normatyvinių dokumentų leidimas. Pagrindinis jų – mūsų „konstitucija“ - Lietuvos automobilių sporto kodeksas. Be to, kiekvienas komitetas kasmet nustato savo kuruojamos sporto šakos „žaidimo taisykles“. Visas jas galite rasti šiame LASF puslapyje.
b) Kita labai svarbi, galbūt net esminė, LR įstatymų patikėta LASF‘ui veikla - Lietuvos Respublikos automobilių sporto čempionatų pravedimas ir čempionų vardų teikimas (vykdomi automobilių ralio, kroso, žiedo, rali-kroso, slalomo, drago ir kalnų lenktynių čempionatai, bei 4X4 LASF Taurė). Be čempionatų etapų LASF reglamentuoja virš 70 įvairaus pobūdžio varžybų (iš kurių garsiausios 1003 km lenktynės Palangoje, bei Europos automobilių kroso čempionato varžybos Plungėje).
c) Taip pat ir normatyvų nustatymas tiek sportininkams, tiek organizatoriams yra LASF darbo sfera. Pavyzdžiui dar gerokai prieš varžybas organizatoriai pagal LASF rekomendacijas sudarinėja saugumo planus, juose iš anksto numatomo saugumą užtikrinančias priemones, atsakingus asmenis, ir t.t.
d) Be anksčiau paminėtų funkcijų LASF privalo užtikrinti santykius ir bendradarbiavimą su kitomis organizacijomis, Tarptautine automobilių federacija (FIA), kuri 1994 metais priėmė LASF į savo narius ir pripažino LASF kaip vienintelę automobilių sporto valdžią Lietuvoje. Žinoma, glaudžiausias bendradarbiavimas vyksta su kaimyninėmis šalimis. Rezultatai jau jaučiami: tai ir šiaurės Europos zonos šalių čempionatai, bendros rali-kroso varžybos su Lenkijos federacija ir ralio čempionato bendros varžybos su Latvijos federacija.

Žvilgsnis į šiandieną

Žvelgdami į nūdienos automobilių sporto situaciją Lietuvoje matome, kad kai kurios jo šakos išgyvena pakilimą, tačiau kai kurios susiduria su rimtomis problemomis – dideli organizavimo kaštai, mažas dalyvių skaičius.
Tačiau vienas dalykas federaciją džiugina, tai grįžtantis susidomėjimas automobilių sportu žiūrovų tarpe ir tarptautinės pergalės. Pirmas 2007 metų ralio čempionato etapas, kuomet visame rajone keliuose susidarė automobilių grūstys nuo į varžybas važiuojančių aistruolių, atskleidė, kad automobilių sportas yra viena žiūroviškiausių sporto šakų Lietuvoje. Be abejo, TV transliacijų iš varžybų problematiškumas neleidžia girtis didele TV auditorija, tačiau, kažin kokia kita sporto šaka galėtų pasigirti didesniu žiūrovų skaičius varžybose nei Lietuvos automobilių sportas.

Tarptautinės pergalės

2007 ir 2008 metais pasižymėjo mūsų sportininkų pasiekimais tarptautinėse varžybose. Po kelerių metų pertraukos Lietuva turi Europos čempioną automobilių sporte - tai Nerijus Naujokaitis, kuriam niekas neprilygo 2007 ir 2008 metų Europos automobilių kroso čempionato galingiausiame divizione 1.
2007 m. ne ką mažesnio atgarsio susilaukė Martyno Padgurskio sėkmingas pasirodymas prestižiniame Europos rali-kroso čempionate. Martynas ne tik pramynė takus rali-kroso čempionate, bet ir užėmė aukštą 3-ąją vietą.
Jau kelinti metai iš eilės Lietuvos sportininkai dalyvauja ir FIA pasaulio ralio, bei žiedinių lenktynių čempionatų etapų.
2009 m. V. Švedo ir Ž. Sakalausko ekipažas sėkmingai pasirodė WRC pasaulio ralio čempionato etape Lenkijoje, kur bendroje įskaitoje užėmė, aukštą 15-ą  vietą.

Šauniai pasirodė 2009 m. Pasaulio Formulės 2 čempionate Kazimieras Vasiliauskas, galutinėje čempionato įskaitoje užimdamas 7-ąją vietą.

Taip pat pagyrimo verti žiedinių lenktynių sportininkai: Jonas Gelžinis, kuris dalyvauja Porsche Carrera Cup čempionate, bei Andžej Dzikevič, kuris 2009 m.  24 valandų lenktynėse "Toyo Tyres 24h of Dubai"  važiuojant naktį sugebėjo greičiausiai įveikti vieno rato distanciją tarp visų trasoje buvusių 70 ištvermės lenktynių dalyvių.

Automobilių sportas ir saugus eismas

Matydami saugaus eismo problematišką situaciją Lietuvoje, LASF bei jos nariai ieško būdų kaip galėtų prisidėti prie saugaus eismo propagavimo. 2006 metais buvo žengti pirmieji žingsniai - išleisti lankstinukai, surengtos slalomo varžybos studentams.
2007 metais LASF visuotinis narių suvažiavimas priėmė "Saugaus eismo deklaraciją" - nubrėžė programines gaires šioje darbo sferoje.
Sprendimai neliko tik sprendimais, nes ir toliau LASF organizuoja specialias varžybas aukštųjų mokyklų studentams, kuriose jie ne tik nemokamai dalyvauja bet ir įgyja eismo saugai reikalingų praktinių ir teorinių įgūdžių.
Šį projektą Europos Sąjungos tarybą pripažino kaip realų indelį į eismo saugumą, todėl LASF buvo suteikta garbė (ir atsakomybė) pasirašyti Europos kelių Sugos Chartiją "25000 išgelbėtų gyvybių".

Žvilgsnis į ateitį

Žvelgdami į ateitį, keliame sau tikslą toliau plėtoti automobilių sportą profesionalumo linkme (plėsti tarptautinius projektus, griežtinti techninius reikalavimus, užtikrinti varžybų saugą, skiepyti treniravimosi būtinybės suvokimą ir t.t.) esamas sporto šakas, tačiau ne ką mažesnės pastangos bus dedamos automobilio sporto prieinamumui didinti. Jau dabar vystoma „sportas visiems programa“, be jau minėtų studentų slalomo varžybų, rengiamos mėgėjiškos lenktynės, kurios, esame įsitikinę, laikui bėgant taps ne tik populiariu sportu, bet ir plačiam visuomenės sluoksniui prieinama turininga laisvalaikio praleidimo forma.

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą