Trumpai apie Lietuvos automobilių sporto pradžią
Lietuvos automobilių sportas
užgimė tarpukaryje. Sutartiniai laikoma, kad 1931 metų data geriausiai
atspindi automobilių sporto pradžią Lietuvoje, nes tais metais liepos 24
dieną įvyko pirmasis Respublikinio masto ralis - „Aplink Lietuvą“.
Šiose automobilių lenktynėse startavo daug žinomų Lietuvai žmonių.
Varžybas globojo bei prizą nugalėtojui įsteigė Lietuvos Respublikos
prezidentas Antanas Smetona.
Tačiau mažesnio mąsto automobilių sporto varžybų vyko ir anksčiau. Pačios pirmosios įvyko 1926 metais, tai buvo 1 km distancijos sprinto rungtis kelyje Kaunas - Garliava.
Tačiau mažesnio mąsto automobilių sporto varžybų vyko ir anksčiau. Pačios pirmosios įvyko 1926 metais, tai buvo 1 km distancijos sprinto rungtis kelyje Kaunas - Garliava.
Tačiau reikėjo
laukti 1960-ųjų metų, kada įvyko pirmasis Lietuvos automobilių ralio
čempionatas. Panašiu metu, t.y. 1961, 1962 metais Lietuvoje prasidėjo ir
žiedinės bei automobilių kroso varžybos.
LASF struktūra
LASF yra asociacija, vienijanti automobilių sportą propaguojančius ar
remiančius Lietuvos Respublikoje įregistruotus juridinius asmenis (
narių skaičius svyruoja ties 50 narių riba). Aukščiausias valdymo
organas - visuotinis LASF narių suvažiavimas. Suvažiavimas renka LASF
Prezidentą (šiuo metu LASF prezidentas Gintaras Furmanavičius) ir LASF
Tarybą (Tarybos nariai dirba visuomeniniais pagrindais). Kiekvienas
Tarybos narys suformuoja darbinę grupę (komitetą) ir kuruoja atskirą
sferą: ralį, krosą, žiedą, rali-krosą, 4×4, kitas šakas (drag, kalnų,
slalomo lenktynes), varžybų saugą, techninius reikalavimus, teisėjų ir
sporto senjorų veiklą.
Be to, LASF’e dirba jaunas iš samdomų darbuotojų sudarytas kolektyvas.
Be to, LASF’e dirba jaunas iš samdomų darbuotojų sudarytas kolektyvas.
LASF finansavimas
Pagrindinis LASF pajamų šaltinis – LASF narių narystės mokesčiai.
Kartais pasigirsta kalbų, kad varžybų startiniai mokesčiai atitenka
LASF‘ui... Tačiau taip nėra, nes iš tiesų visi jie atitenka varžybų
organizatoriams ir padengia bent dalį varžybų organizavimo išlaidų. LASF
taip pat perskirsto LR biudžeto automobilių sportui skirtas lėšas,
pagal viešai LASF narių suvažiavime patvirtintą išlaidų sąmatą.
Nerijus Naujokaitis 2007 ir 2008 metų Europos autokroso čempionas
LASF veikla
Programinis LASF tikslas – vienyti savo narius ir vystyti automobilių
sportą Lietuvoje. Pastarąją veiklą galėtume išskirstyti į atskiras
praktinės veiklos sferas:
a) Automobilių sportą reglamentuojančių normatyvinių dokumentų leidimas. Pagrindinis jų – mūsų „konstitucija“ - Lietuvos automobilių sporto kodeksas. Be to, kiekvienas komitetas kasmet nustato savo kuruojamos sporto šakos „žaidimo taisykles“. Visas jas galite rasti šiame LASF puslapyje.
b) Kita labai svarbi, galbūt net esminė, LR įstatymų patikėta LASF‘ui veikla - Lietuvos Respublikos automobilių sporto čempionatų pravedimas ir čempionų vardų teikimas (vykdomi automobilių ralio, kroso, žiedo, rali-kroso, slalomo, drago ir kalnų lenktynių čempionatai, bei 4X4 LASF Taurė). Be čempionatų etapų LASF reglamentuoja virš 70 įvairaus pobūdžio varžybų (iš kurių garsiausios 1003 km lenktynės Palangoje, bei Europos automobilių kroso čempionato varžybos Plungėje).
c) Taip pat ir normatyvų nustatymas tiek sportininkams, tiek organizatoriams yra LASF darbo sfera. Pavyzdžiui dar gerokai prieš varžybas organizatoriai pagal LASF rekomendacijas sudarinėja saugumo planus, juose iš anksto numatomo saugumą užtikrinančias priemones, atsakingus asmenis, ir t.t.
d) Be anksčiau paminėtų funkcijų LASF privalo užtikrinti santykius ir bendradarbiavimą su kitomis organizacijomis, Tarptautine automobilių federacija (FIA), kuri 1994 metais priėmė LASF į savo narius ir pripažino LASF kaip vienintelę automobilių sporto valdžią Lietuvoje. Žinoma, glaudžiausias bendradarbiavimas vyksta su kaimyninėmis šalimis. Rezultatai jau jaučiami: tai ir šiaurės Europos zonos šalių čempionatai, bendros rali-kroso varžybos su Lenkijos federacija ir ralio čempionato bendros varžybos su Latvijos federacija.
a) Automobilių sportą reglamentuojančių normatyvinių dokumentų leidimas. Pagrindinis jų – mūsų „konstitucija“ - Lietuvos automobilių sporto kodeksas. Be to, kiekvienas komitetas kasmet nustato savo kuruojamos sporto šakos „žaidimo taisykles“. Visas jas galite rasti šiame LASF puslapyje.
b) Kita labai svarbi, galbūt net esminė, LR įstatymų patikėta LASF‘ui veikla - Lietuvos Respublikos automobilių sporto čempionatų pravedimas ir čempionų vardų teikimas (vykdomi automobilių ralio, kroso, žiedo, rali-kroso, slalomo, drago ir kalnų lenktynių čempionatai, bei 4X4 LASF Taurė). Be čempionatų etapų LASF reglamentuoja virš 70 įvairaus pobūdžio varžybų (iš kurių garsiausios 1003 km lenktynės Palangoje, bei Europos automobilių kroso čempionato varžybos Plungėje).
c) Taip pat ir normatyvų nustatymas tiek sportininkams, tiek organizatoriams yra LASF darbo sfera. Pavyzdžiui dar gerokai prieš varžybas organizatoriai pagal LASF rekomendacijas sudarinėja saugumo planus, juose iš anksto numatomo saugumą užtikrinančias priemones, atsakingus asmenis, ir t.t.
d) Be anksčiau paminėtų funkcijų LASF privalo užtikrinti santykius ir bendradarbiavimą su kitomis organizacijomis, Tarptautine automobilių federacija (FIA), kuri 1994 metais priėmė LASF į savo narius ir pripažino LASF kaip vienintelę automobilių sporto valdžią Lietuvoje. Žinoma, glaudžiausias bendradarbiavimas vyksta su kaimyninėmis šalimis. Rezultatai jau jaučiami: tai ir šiaurės Europos zonos šalių čempionatai, bendros rali-kroso varžybos su Lenkijos federacija ir ralio čempionato bendros varžybos su Latvijos federacija.
Žvilgsnis į šiandieną
Žvelgdami į nūdienos automobilių sporto situaciją Lietuvoje matome,
kad kai kurios jo šakos išgyvena pakilimą, tačiau kai kurios susiduria
su rimtomis problemomis – dideli organizavimo kaštai, mažas dalyvių
skaičius.
Tačiau vienas dalykas federaciją džiugina, tai grįžtantis susidomėjimas automobilių sportu žiūrovų tarpe ir tarptautinės pergalės. Pirmas 2007 metų ralio čempionato etapas, kuomet visame rajone keliuose susidarė automobilių grūstys nuo į varžybas važiuojančių aistruolių, atskleidė, kad automobilių sportas yra viena žiūroviškiausių sporto šakų Lietuvoje. Be abejo, TV transliacijų iš varžybų problematiškumas neleidžia girtis didele TV auditorija, tačiau, kažin kokia kita sporto šaka galėtų pasigirti didesniu žiūrovų skaičius varžybose nei Lietuvos automobilių sportas.
Tačiau vienas dalykas federaciją džiugina, tai grįžtantis susidomėjimas automobilių sportu žiūrovų tarpe ir tarptautinės pergalės. Pirmas 2007 metų ralio čempionato etapas, kuomet visame rajone keliuose susidarė automobilių grūstys nuo į varžybas važiuojančių aistruolių, atskleidė, kad automobilių sportas yra viena žiūroviškiausių sporto šakų Lietuvoje. Be abejo, TV transliacijų iš varžybų problematiškumas neleidžia girtis didele TV auditorija, tačiau, kažin kokia kita sporto šaka galėtų pasigirti didesniu žiūrovų skaičius varžybose nei Lietuvos automobilių sportas.
Tarptautinės pergalės
2007 ir 2008 metais pasižymėjo mūsų sportininkų pasiekimais
tarptautinėse varžybose. Po kelerių metų pertraukos Lietuva turi Europos
čempioną automobilių sporte - tai Nerijus Naujokaitis, kuriam niekas
neprilygo 2007 ir 2008 metų Europos automobilių kroso čempionato
galingiausiame divizione 1.
2007 m. ne ką mažesnio atgarsio susilaukė Martyno Padgurskio
sėkmingas pasirodymas prestižiniame Europos rali-kroso čempionate.
Martynas ne tik pramynė takus rali-kroso čempionate, bet ir užėmė aukštą
3-ąją vietą.
Jau kelinti metai iš eilės Lietuvos sportininkai dalyvauja ir FIA pasaulio ralio, bei žiedinių lenktynių čempionatų etapų.
2009 m. V. Švedo ir Ž. Sakalausko ekipažas sėkmingai pasirodė WRC pasaulio ralio čempionato etape Lenkijoje, kur bendroje įskaitoje užėmė, aukštą 15-ą vietą.
Šauniai pasirodė 2009 m. Pasaulio Formulės 2 čempionate Kazimieras Vasiliauskas, galutinėje čempionato įskaitoje užimdamas 7-ąją vietą.
Taip pat pagyrimo verti žiedinių lenktynių sportininkai: Jonas Gelžinis, kuris dalyvauja Porsche Carrera Cup čempionate, bei Andžej Dzikevič, kuris 2009 m. 24 valandų lenktynėse "Toyo Tyres 24h of Dubai" važiuojant naktį sugebėjo greičiausiai įveikti vieno rato distanciją tarp visų trasoje buvusių 70 ištvermės lenktynių dalyvių.
2009 m. V. Švedo ir Ž. Sakalausko ekipažas sėkmingai pasirodė WRC pasaulio ralio čempionato etape Lenkijoje, kur bendroje įskaitoje užėmė, aukštą 15-ą vietą.
Šauniai pasirodė 2009 m. Pasaulio Formulės 2 čempionate Kazimieras Vasiliauskas, galutinėje čempionato įskaitoje užimdamas 7-ąją vietą.
Taip pat pagyrimo verti žiedinių lenktynių sportininkai: Jonas Gelžinis, kuris dalyvauja Porsche Carrera Cup čempionate, bei Andžej Dzikevič, kuris 2009 m. 24 valandų lenktynėse "Toyo Tyres 24h of Dubai" važiuojant naktį sugebėjo greičiausiai įveikti vieno rato distanciją tarp visų trasoje buvusių 70 ištvermės lenktynių dalyvių.
Automobilių sportas ir saugus eismas
Matydami saugaus eismo problematišką situaciją Lietuvoje, LASF bei
jos nariai ieško būdų kaip galėtų prisidėti prie saugaus eismo
propagavimo. 2006 metais buvo žengti pirmieji žingsniai - išleisti
lankstinukai, surengtos slalomo varžybos studentams.
2007 metais LASF visuotinis narių suvažiavimas priėmė "Saugaus eismo
deklaraciją" - nubrėžė programines gaires šioje darbo sferoje.
Sprendimai neliko tik sprendimais, nes ir toliau LASF organizuoja
specialias varžybas aukštųjų mokyklų studentams, kuriose jie ne tik
nemokamai dalyvauja bet ir įgyja eismo saugai reikalingų praktinių ir
teorinių įgūdžių.
Šį projektą Europos Sąjungos tarybą pripažino kaip realų indelį į
eismo saugumą, todėl LASF buvo suteikta garbė (ir atsakomybė) pasirašyti
Europos kelių Sugos Chartiją "25000 išgelbėtų gyvybių".
Žvilgsnis į ateitį
Žvelgdami į ateitį, keliame sau tikslą toliau plėtoti automobilių
sportą profesionalumo linkme (plėsti tarptautinius projektus, griežtinti
techninius reikalavimus, užtikrinti varžybų saugą, skiepyti
treniravimosi būtinybės suvokimą ir t.t.) esamas sporto šakas, tačiau ne
ką mažesnės pastangos bus dedamos automobilio sporto prieinamumui
didinti. Jau dabar vystoma „sportas visiems programa“, be jau minėtų
studentų slalomo varžybų, rengiamos mėgėjiškos lenktynės, kurios, esame
įsitikinę, laikui bėgant taps ne tik populiariu sportu, bet ir plačiam
visuomenės sluoksniui prieinama turininga laisvalaikio praleidimo forma.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą